Statystyczki...

środa, 16 października 2013

Życie na poczekaniu

Cześć! "Życie na poczekaniu" z pewnością nawiązuje do tematyki teatralnej, tak więc...

Wisława Szymborksa
" Życie na poczekaniu"

Życie na poczekaniu.
Przedstawienie bez próby.
Ciało bez przymiarki.
Głowa bez namysłu.

Nie znam roli, którą gram.
Wiem tylko, że jest moja, niewymienna.

O czym jest sztuka,
zgadywać muszę wprost na scenie.

Kiepsko przygotowana do zaszczytu życia,
narzucone mi tempo akcji znoszę z trudem.
Improwizuję, choć brzydzę się improwizacją.
Potykam się co krok o nieznajomość rzeczy.
Mój sposób bycia zatrąca zaściankiem.
Moje instynkty to amatorszczyzna.
Trema, tłumacząc mnie, tym bardziej upokarza.
Okoliczności łagodzące odczuwam jako okrutne.

Nie do cofnięcia słowa i odruchy,
nie doliczone gwiazdy,
charakter jak płaszcz w biegu dopinany -
oto żałosne skutki tej nagłości.

Gdyby choć jedną środę przećwiczyć zawczasu,
albo choć jeden czwartek raz jeszcze powtórzyć!
A tu już piątek nadchodzi z nie znanym mi scenariuszem.
Czy to w porządku - pytam
(z chrypką w głosie,
bo nawet mi nie dano odchrząknąć za kulisami).
Złudna jest myśl, że to tylko pobieżny egzamin
składany w prowizorycznym pomieszczeniu. Nie.
Stoję wśród dekoracji i widzę, jak są solidne.
Uderza mnie precyzja wszelkich rekwizytów.
Aparatura obrotowa działa od długiej już chwili.
Pozapalane zostały najdalsze nawet mgławice.
Och, nie mam wątpliwości, że to premiera.
I cokolwiek uczynię,
zamieni się na zawsze w to, co uczyniłam.

Wiersz ten nawiązuje do teatru mundi, czyli teatru życia. Teatr mundi opiera się na porównaniu egzystaencji ludzkiej do jednego wielkiego przedstawienia, a samych ludzi do aktorów odgrywających określone role. Podmiot liryczny opowiada o swoim życiu, życiu w ciągłym biegu, które jest właściwie teatrem spontanicznym. Według niego wszystko to dzieje się za szybko. Nikt z nas nie ma chwili wytchnienia, minuty odpoczynku, wszystko ma miejsce tu i teraz, bez ani jednej próby, bez żadnego scenariusza. Zmusza nas do refleksji: czy to aby na pewno jest sprawiedliwe...?

Dziękuję za uwagę ;)


1 komentarz:

  1. Wiki, serdecznie Cię zapraszamy w nadchodzącą sobotę, 9 listopada, o godzinie 12.00 do "Pleciugi" - na pokazy powarsztatowe oraz wręczenie nagród za teatroblog!
    Sprawdź też, proszę, swoją pocztę.

    Pozdrawiam!
    (http://teatroblog-pleciuga.blogspot.com/2013/11/rozstrzygniecie-konkursu-na-teatroblog.html)

    OdpowiedzUsuń